Preview

Bibliography and Bibliology

Advanced search
Open Access Open Access  Restricted Access Subscription Access

Modern Models of Referenceand Bibliographic Services in National Libraries of Europe

https://doi.org/10.25281/2411-2305-2024-5-129-138

Abstract

The article is based on a report presented by the author at a meeting of the Bibliography and Information and Bibliographic Services Section during the 28 Annual Conference of the Russian Library Association (Kazan, May 21, 2024) and is devoted to the evolution of reference and bibliographic service models in national libraries in Europe. The author examines the main approaches to the organization of reference and bibliographic services, characterizes the most common functional and organizational models and provides examples of their practical implementation in libraries. It is noted that the traditional model of reference and bibliographic services, which assumes that the interaction between the user and the librarian takes place at a stationary point of service — the reference bureau, is seriously criticized. The author comes to the conclusion that the search for an “ideal” model of reference and bibliographic services that meets the requirements of the digital age is an urgent problem.

About the Author

Marina Yu. Neshcheret
Russian State Library
Russian Federation

Moscow



References

1. Agosto D.A. et al. A Model of the Reference and Information Service Process: An Educators’ Perspective // Reference & User Services Quarterly. 2011. Vol. 50, № 3. P. 235—244.

2. Defi nitions of reference // American library association reference and user services association. 2014. URL: https://www.ala.org/rusa/guidelines/definitionsreference (дата обращения: 11.06.2024).

3. ГОСТ Р 7.0.103—2023. Библиотечноинформационное обслуживание. Термины и определения : национальный стандарт Российской Федерации : издание официальное. Москва : Рос. ин-т стандартизации, 2024. IV, 19 c.

4. Зыгмантович С.В. Справочно-библиографическое обслуживание в электронной информационной среде библиотеки // Вестник Белорусского государственного университета культуры и искусств. 2020. № 2. С. 113—121.

5. Aluri R., Clair J.W. Academic reference librarians: an endangered species? // Journal of Academic Librarianship. 1978. Vol. 4, № 2. P. 82—84.

6. Стратегия развития библиотечного дела в Российской Федерации на период до 2030 года : утверждена распоряжением Правительства РФ от 13 марта 2021 г. № 608-р (в редакции распоряжения Правительства РФ от 25.04.2024 № 1041-р) // Правительство России : офиц. сайт. URL: http://government.ru/docs/all/133337/ (дата обращения: 11.06.2024).

7. Каменская М.А. Эволюция информационно-библиотечного обслуживания: вопросы терминологии // Научно-техническая информация. Серия 1: Организация и методика информационной работы. 2016. № 8. С. 24—33.

8. Багирова А.В., Чеснялис П.А., Юстус С.В. Актуальная модель взаимодействия с научным медицинским сообществом : из опыта работы справочно-библиографического отдела ГПНТБ СО РАН // Тенденции развития библиотек в современном обществе: перспективы, возможности, реальность : материалы научно-практического семинара (Новосибирск, 24—25 октября 2018 г.). Новосибирск, 2018. С. 7—12.


Review

For citations:


Neshcheret M.Yu. Modern Models of Referenceand Bibliographic Services in National Libraries of Europe. Bibliography and Bibliology. 2024;(5):129-138. (In Russ.) https://doi.org/10.25281/2411-2305-2024-5-129-138

Views: 147


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2411-2305 (Print)