Preview

Bibliography and Bibliology

Advanced search
Open Access Open Access  Restricted Access Subscription Access

Popular Recommendation Bibliographic Resources for Adult Readers on Children’s Library Websites

https://doi.org/10.25281/2411-2305-2024-4-45-66

Abstract

Popularization of books and reading, as one of the important tasks of modern children’s library activity, determines the relevance of studying the means of attracting potential readers to reading. The aim of the article is to review the websites of children’s libraries to identify popular recommended bibliographic resources intended for adult readers. The review of sites of 79 regional, regional and republican children’s libraries of the Russian Federation is presented. It analyses the content and forms of presentation of bibliographic resources for adult readers: parents, teachers, librarians. The review allowed to identify the potential of children’s libraries in expanding the reading circle of users of different age groups.

About the Author

Elena V. Gubina
Russian State Library
Russian Federation

Moscow



References

1. Решетникова О.В. Библиографическая информация онлайн: возможности и перспективы (опыт Российской государственной библиотеки) // Библиотековедение. 2016. Т. 65, № 4. С. 403—408. DOI: 10.25281/0869-608X-2016-65-4-403-408.

2. Решетникова О.В. Особенности представления ресурсов популярной (рекомендательной) библиографии на сайтах краевых и республиканских библиотек // Библиография. 2019. № 1. С. 64—78.

3. Решетникова О.В. Тенденции развития сетевых ресурсов популярной библиографии (на материале сайтов областных библиотек РФ) // Библиография. 2019. № 4. С. 14—27.

4. Брежнева В.В. Рекомендательная библиография — новые векторы развития в цифровой среде // Библиография. 2020. № 6. С. 3—14.

5. Протопопова Б.Э. Рекомендательная библиография в веб-среде // Современная библиотека. 2015. № 1 (51). С. 30—33.

6. Жегульская Ю.В., Савкина С.В. Студенческий культурно-просветительский проект по привлечению детей к чтению: от постановки проблемы к анализу результативности // Библиография. 2019. № 1. С. 56—63.

7. Баркова И.В. Электронная библиография для детей: многообразие тем, разнообразие форм // Библиография. 2012. № 3. С. 58—64.

8. Губина Е.В. Особенности рекомендательно-библиографической информации для взрослых в сетевом контенте детских библиотек // Румянцевские чтения — 2023 : материалы Международной научно-практической конференции (18—20 апр. 2023 г.) : [в 3 ч.]. Москва : Пашков дом, 2023. Ч. 1. С. 198—203.

9. Аскарова В.Я. Современная библиотека — организатор чтения в мультимедийном пространстве // Библиосфера. 2020. № 1. С. 73—82. DOI: 10.20913/1815-3186-2020-173-82.

10. Томашёва Е.Н. Библиография как экспертная система и организатор чтения детей // Школьная библиотека. 2004. № 7. С. 30—35.

11. Лаут Н.А. Критерии оценки качества рекомендательной библиографической информации на сайтах детских библиотек // Библиосфера. 2021. № 4. С. 117—125. DOI: 10.20913/1815-3186-2021-4-117-125.

12. Губина Е.В. Рекомендательные библиографические ресурсы на сайтах детских библиотек: психолого-педагогический аспект // Образование и культурное пространство. 2023. № 1. С. 96—104. DOI: 10.53722/27132803_2023_1_96.

13. ГОСТ Р 7.0.76—2022. Система стандартов по информации, библиотечному и издательскому делу. Библиографирование. Библиографические ресурсы. Термины и определения. Москва : Российский институт стандартизации, 2022. IV, 19 с. URL: https://protect.gost.ru/v.aspx (дата обращения: 11.06.2024).

14. Левин Г.Л. Стандартизованная библиографическая терминология: современное состояние // Библиография и книговедение. 2023. № 1 (444). С. 73—97. DOI: 10.25281/2411-2305-2023-1-73-97.

15. Порядина М.Е. Нужный и полезный библиографический путеводитель // Библиография. 2015. № 1. С. 139—141.


Supplementary files

Review

For citations:


Gubina E.V. Popular Recommendation Bibliographic Resources for Adult Readers on Children’s Library Websites. Bibliography and Bibliology. 2024;(4):45-66. (In Russ.) https://doi.org/10.25281/2411-2305-2024-4-45-66

Views: 214


ISSN 2411-2305 (Print)