Reading Preferences of Schoolchildren in Grades 5–9: Based on Sociological Research Materials
https://doi.org/10.25281/2411-2305-2024-1-72-85
Abstract
The article presents the results of a sociological study of reading preferences of schoolchildren in Kirov region, which was held in April — May 2022 on the basis of the Kirov State Universal Regional Scientific Library named after A.I. Herzen. The purpose of the survey was to analyze the reading preferences of respondents and empirical confirmation of the hypothesis that book illustration is an effective means of attracting children and adolescents to reading. The results of the study showed that in choosing their favourite works, schoolchildren give priority to foreign literature, graphic novels or works from the school curriculum, but the distribution of their interests is different. Teenagers prefer to choose literature independently, randomly or following fashion, bloggers’ and peers’ advice, and they also prefer illustrated books. It is concluded that teenagers’ reading should be “gently” managed by parents, teachers and librarians. The mechanism of such management should be built on the basis of trends in the development of the information environment, taking into account the preferences of teenagers, and without any pressure. Library lessons devoted to book illustration and visual literature can be an effective tool.
About the Author
Ekaterina A. KozhevnikovaRussian Federation
Kirov
References
1. Рубакин Н.А. Как и с какой целью читать книги. Петербург ; Москва, 1922. 62 с.
2. Рубакин Н.А. Практика самообразования (среди книг и читателей). Москва, 1919. X, 288, IV с.
3. Белина Е.В. Читательские предпочтения современного младшего школьника // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 6. Ч. 1. С. 20—24. URL: https://www.gramota.net/materials/2/2014/61/4.html (дата обращения: 10.09.2023).
4. Китаева А.И. Читательские предпочтения в структуре направленности личности : дис. … канд. психол. наук. Санкт-Петербург, 2010. 202 с.
5. Белов В.А., Громова В.В. Современные читательские предпочтения подростков и юношества // Библиосфера. 2014. № 1. С. 31—37.
6. Кунин А.И. Введение. От рисованных историй к изотекстам // Изотекст-2020 : материалы V Российской междунар. конф. исследователей рисованных историй. Москва : Рос. гос. б-ка для молодежи ; Ин-т этнологии и антропологии им. Н.Н. Миклухо-Маклая РАН, 2020. 216 с.
7. Кунин А.И. Популяризация рисованных историй в России и роль РГБМ в формировании лояльной библиотечной среды // Библиотековедение. 2020. Т. 69, № 6. С. 610—619. DOI: 10/25281/0869-608X2020-69-6-610-619.
8. Скаф М. Визуальная литература. Речевые фигуры и тропы // Детские чтения. 2014. № 6 (2). URL: https://detskie-chtenia.ru/index.php/journal/article/view/138 (дата обращения: 10.09.2023).
9. Волхонская Е.Н. Издательские тренды России, лучшие проекты и авторы 2022 года // Библиотековедение. 2022. Т. 71, № 6. С. 583—588. DOI: 10.25281/0869-608x2022-71-6-583-588.
10. Колесникова О.И., Лаут Н.А. Медиабезопасность детского чтения: проектная деятельность в интернет-среде библиотеки // Библиотековедение. 2022. Т. 71, № 4. С. 363—373. DOI: 10.25281/0869-608X2022-71-4-363-373.
11. Лаут Н.А. Современная книга для детей как фактор информационного воздействия // Библиография и книговедение. 2022. № 2. С. 129—135.
12. Акишин А. Лес. Санкт-Петербург : Бумкнига, 2015. 72 с.
13. Бьюсик К., Перес Дж. Мстители. Явление мстителей и Альтрон без границ. Москва : Ашет коллекция, 2019. № 2. 152 с.
14. Кисимото М. Наруто. Санкт-Петербург : Азбука : Азбука-Аттикус, 2021. Кн. 1. 600 с.
15. Юки Т. Черный клевер. Т. 1. URL: https://mangalover.ru/manga/chernyi_klever/ (дата обращения: 10.09.2023).
16. Сорока-ворона : русские народные песенки, потешки, прибаутки / ил. Ю. Васнецова. Санкт-Петербург : Амфора, 2010. 44 с.
17. Кот и лиса : русские сказки про зверей / рис. Л. Токмаков. Санкт-Петербург : Амфора 2010. 45 с.
18. Бродский И.А. Баллада о маленьком буксире / [ил. И. Олейникова]. Санкт-Петербург : Азбука, 2013. 32 с.
19. Джефферс О., Уинстон С. Я из мира книг / [ил. авт.]. Санкт-Петербург : Поляндрия, 2017. [32] с.
20. Ясминска Н. Почему у Меши нет дома? / худож. К. Дубовик. Москва : Городец, 2020. [31] с.
21. Милн А.А. Винни-Пух и все-все-все / рис. Б. Диодоров. Москва : Дом, 1992. 237 с.
22. Волков А.М. Волшебник Изумрудного города / худож. В. Чижиков. Москва : Лабиринт Пресс, 2011. 196 с.
23. Лермонтов М.Ю. Демон : восточная повесть / ил. М.А. Врубеля. Москва ; Ленинград : Academia, 1937. 56 с.
24. Слово о полку Игореве / грав.: М.И. Пикова, В.А. Фаворского. Москва : Художественная литература, 1986. 359 с.
25. Басова Е.В. Наша земля — дышит / худож. А. и В. Кендель. Москва : Август ; Санкт-Петербург : Детское время, 2020. 110 с.
26. Браташ В.С., Риехакайнен Е.И., Петрова Т.Е. Зачем нужны поликодовые тексты? : учеб.-метод. пособие. Санкт-Петербург : Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 2022. 70 с.
27. Крейденко В.С. Библиотечные исследования : учеб.-метод. пособие. Москва : Русская школьная библиотечная ассоциация, 2007. 351 с.
28. Ванеев А.Н. Библиотековедение в России конца XX века : общетеоретические концепции и дискуссии : [учеб. пособие]. Санкт-Петербург : Профессия, 2007. 246 с.
Supplementary files
Review
For citations:
Kozhevnikova E.A. Reading Preferences of Schoolchildren in Grades 5–9: Based on Sociological Research Materials. Bibliography and Bibliology. 2024;(1):72-85. (In Russ.) https://doi.org/10.25281/2411-2305-2024-1-72-85