Preview

Bibliography and Bibliology

Advanced search

Librarian’s Reading Competence as a Factor of Library and Information Activity Efficiency

https://doi.org/10.25281/2411-2305-2023-1-113-120

Abstract

The authors note that the efficiency of librarianship in the conditions of intensive changes in the information environment raises the question of the development of the reader’s culture in the course of the formation of the readiness of future librarians. In order for a librarian to be a reader, he must not onlylove books and reading”, but also receive appropriate training and reader development in the professional training system, master various reading strategies and the ability to expediently carry out his own reading activity. The article considers reading and reading competence, their place in educational standards and their role in the professional activity of a library specialist. 

About the Authors

N. V. Lopatina
Moscow State Institute of Culture
Russian Federation

Natalia V. Lopatina

Moscow



N. V. Grushevskaya
Krasnodar State Institute of Culture
Russian Federation

Natalia V. Grushevskaya

Krasnodar



References

1. Лопатина Н.В. Библиотека в цифровом мире: проактивный и реактивный подходы в библиотековедении // Культура: теория и практика. 2019. № 2 (29). URL: http://theoryofculture.ru/issues/104/1214/

2. Лопатина Н.В. Информационные специалисты: социология управления. Москва : Академический проект, 2006. 203 с.

3. Мазурицкий А.М. Автопортрет современного высшего библиотечно-информационного образования // Научные и технические библиотеки. 2013. № 10. С. 5—14.

4. Кустова М.В. Досуговое чтение библиотекаря: специфика, содержание и перспективы использования в профессиональной деятельности: на материале муниципальных публичных библиотек Челябинской области : дис. ... канд. пед. наук. Челябинск, 2008. 317 с.

5. Мелентьева Ю.П. Цифровое чтение как технология обучения и образования // Библиография и книговедение. 2018. № 5. С. 47—51.

6. Павлюк В.Н. Профессиональное чтение в непрерывном образовании как способ повышения квалификации библиотекаря (по материалам исследований) // Библиосфера. 2009. № 3. С. 3 —44.

7. Грушевская Н.В. Формирование читательской компетентности будущих библиотечных специалистов: концептуальные основы и условия реализации : дис. … канд. Пед. наук. Краснодар, 2019. 254 с.

8. Сметанникова Н.Н. Стратегиальный подход к обучению чтению (междисциплинарные проблемы чтения и грамотности). Москва, 2005. 512 с.

9. Волкова Е.А. Трансформация чтения студенческой молодежи (конец 80-х гг. XX — начало XXI в.) : автореф. дис. … канд. пед. наук. Краснодар, 2012. 25 с.

10. Клюева С.Г. Читательская компетентность как базовая основа ключевых компетенций // Конференция РБА, XVI ежегодная сессия : доклады. Пермь, 2011. URL: http://www.rba.ru/content/activities/section/30/publ/2011/5.pdf

11. Ваганова М.Ю. Трудности чтения литературы отраслевой тематики: преодоление в условиях библиотечно-педагогического воздействия (на примере старшеклассников) : автореф. дис. … канд. Пед. наук. Челябинск, 2011. 24 с.


Review

For citations:


Lopatina N.V., Grushevskaya N.V. Librarian’s Reading Competence as a Factor of Library and Information Activity Efficiency. Bibliography and Bibliology. 2023;(1):113-120. (In Russ.) https://doi.org/10.25281/2411-2305-2023-1-113-120

Views: 441


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2411-2305 (Print)