Librarian’s Reading Competence as a Factor of Library and Information Activity Efficiency
https://doi.org/10.25281/2411-2305-2023-1-113-120
Abstract
The authors note that the efficiency of librarianship in the conditions of intensive changes in the information environment raises the question of the development of the reader’s culture in the course of the formation of the readiness of future librarians. In order for a librarian to be a reader, he must not only “love books and reading”, but also receive appropriate training and reader development in the professional training system, master various reading strategies and the ability to expediently carry out his own reading activity. The article considers reading and reading competence, their place in educational standards and their role in the professional activity of a library specialist.
About the Authors
N. V. LopatinaRussian Federation
Natalia V. Lopatina
Moscow
N. V. Grushevskaya
Russian Federation
Natalia V. Grushevskaya
Krasnodar
References
1. Лопатина Н.В. Библиотека в цифровом мире: проактивный и реактивный подходы в библиотековедении // Культура: теория и практика. 2019. № 2 (29). URL: http://theoryofculture.ru/issues/104/1214/
2. Лопатина Н.В. Информационные специалисты: социология управления. Москва : Академический проект, 2006. 203 с.
3. Мазурицкий А.М. Автопортрет современного высшего библиотечно-информационного образования // Научные и технические библиотеки. 2013. № 10. С. 5—14.
4. Кустова М.В. Досуговое чтение библиотекаря: специфика, содержание и перспективы использования в профессиональной деятельности: на материале муниципальных публичных библиотек Челябинской области : дис. ... канд. пед. наук. Челябинск, 2008. 317 с.
5. Мелентьева Ю.П. Цифровое чтение как технология обучения и образования // Библиография и книговедение. 2018. № 5. С. 47—51.
6. Павлюк В.Н. Профессиональное чтение в непрерывном образовании как способ повышения квалификации библиотекаря (по материалам исследований) // Библиосфера. 2009. № 3. С. 3 —44.
7. Грушевская Н.В. Формирование читательской компетентности будущих библиотечных специалистов: концептуальные основы и условия реализации : дис. … канд. Пед. наук. Краснодар, 2019. 254 с.
8. Сметанникова Н.Н. Стратегиальный подход к обучению чтению (междисциплинарные проблемы чтения и грамотности). Москва, 2005. 512 с.
9. Волкова Е.А. Трансформация чтения студенческой молодежи (конец 80-х гг. XX — начало XXI в.) : автореф. дис. … канд. пед. наук. Краснодар, 2012. 25 с.
10. Клюева С.Г. Читательская компетентность как базовая основа ключевых компетенций // Конференция РБА, XVI ежегодная сессия : доклады. Пермь, 2011. URL: http://www.rba.ru/content/activities/section/30/publ/2011/5.pdf
11. Ваганова М.Ю. Трудности чтения литературы отраслевой тематики: преодоление в условиях библиотечно-педагогического воздействия (на примере старшеклассников) : автореф. дис. … канд. Пед. наук. Челябинск, 2011. 24 с.
Review
For citations:
Lopatina N.V., Grushevskaya N.V. Librarian’s Reading Competence as a Factor of Library and Information Activity Efficiency. Bibliography and Bibliology. 2023;(1):113-120. (In Russ.) https://doi.org/10.25281/2411-2305-2023-1-113-120