Recommendation bibliography in ‘the hugge’ style
https://doi.org/10.25281/2411-2305-2020-1-84-93
Abstract
The article is devoted to the integration of the recommendation bibliography of the art space into the information and cultural practices of the digital world. The author considers the recommendatory bibliography’s possibilities for the implementation of the postmodern era’s cultural ideas and the particular-reading practices within the framework of the philosophy of hugge. The paper presents methodological traditions of recommendation bibliography (‘axioms’) and methods of the artworks’ information analysis for non-professional consumers (‘10 practical tips’). The technological and linguistic tasks for building of the digital resources of reference bibliography (special modules of electronic libraries) are defined.
About the Author
N. V. LopatinaRussian Federation
Natalia Viktorovna Lopatina, head of department, professor, doctor of pedagogical sciences
Moscow
References
1. Викинг Майк. Маленькая книга Hygge. Секрет датского счастья. М. : КоЛибри, 2016. 288 с.
2. Мелентьева Ю. П. Общая теория чтения. М., 2015. 230 с.
3. Mooers C. N. Mooers’ law, or why some retrieval systems are used and other are not // Amer. Doc. 1960. Vol. 11, № 3.
4. Кэнфилд Дж., Хансен М. В., Ньюмарк Э. Куриный бульон для души: 101 история о любви. М. : Эксмо, 2016. 448 с.
5. Сляднева Н. А. Социально-информационные технологии в современном культурогенезе // Культура: теория и практика : электронный науч. журн. 2015. № 3. Режим доступа: http://theoryofculture.ru/issues/48/767/.
6. Коршунов О.П. Библиографоведение: общий курс. М., 1990. 232 с.
7. Сляднева Н. А. Библиография в системе Универсума человеческой деятельности: опыт системно-деятельностного анализа : монография. М. : Изд-во МГИК, 1993. 226 с.
8. Зубов Ю. С. Библиография как система свернутого знания // Теоретико-методологические проблемы современного библиографоведения: межвузов. сб. науч. тр. М., 1981. С. 23–40.
9. Трубников С. А. Типология читателей художественной литературы: лекция для студентов библ. фак. М. ,1978. 58 с.
10. Тугов Ю. М., Куликова А. П. Психолого-педагогические основы классификации читателей // Совет. библиотековедение. 1980. № 4. С. 51–64.
11. Лопатина Н. В., Чазова С. А. Художественное развитие личности в информационном обществе: реабилитация библиографического знания // Вестн. Моск. гос. ун-та культуры и искусств. 2014. № 3 (59). С. 144–149.
12. Трубников С.А. Литературная библиография как средство эстетического развития читателя : пособие по спецкурсу для студентов библ. фак. М., 1970. 238 с.
13. Вохрышева М.Г. Основные аспекты изучения системы средств библиографической пропаганды художественной литературы : дис. ... канд. пед. наук : 05.25.03. М., 1973. 240 с.
14. Лопатина Н. В. Создание компьютерного аналога рекомендательного библиографического пособия по художественной литературе (вопросы теории и методологии): автореф. дис. … канд. пед. наук: 05.25.03. М., 1996. 16 с.
15. Зубов Ю.С. Библиотечно-библиографическое управление художественным развитием личности (теоретические основания): автореф. дис. … д-ра пед. наук: 05.25.03. М., 1988. 31 с.
16. Чазова С. А. Информационно-библиографический мониторинг литературного процесса (вопросы теории и методики): дис. … канд. пед. наук. М., 2000. 212 с.
17. Кристи А. Автобиография. М., 2009.
Review
For citations:
Lopatina N.V. Recommendation bibliography in ‘the hugge’ style. Bibliography and Bibliology. 2020;(1):84-93. (In Russ.) https://doi.org/10.25281/2411-2305-2020-1-84-93