Preview

Bibliography and Bibliology

Advanced search

Textbook in the system of library bachelors training

Abstract

The article deals with the problem of preparing a textbook as the main means of transmitting basic knowledge in a particular discipline. Its key functions are defined, the elements of the classical structural scheme of the university textbook are proposed and characterized. The article describes the need to prepare and publish textbooks of a new generation in the direction of ‘Library and information activities’. Significant characteristics of specialized textbooks are proposed and highlighted, and universal requirements for the writing and design of their text are formulated. Special attention is paid to the presentation of the completed series of textbooks ‘Bachelor of Library and Information Activities’, which was initiated by the Educational and methodological council of Russian universities for library and information education in partnership with the publishing house ‘Profession’ and reflects current knowledge in the main basic academic disciplines.

About the Author

V. K. Klyuev
Moscow State Institute of Culture; Moscow State Linguistic University
Russian Federation

Vladimir Konstantinovich Klyuev, professor of the department of library and information sciences; professor of the department of information and analytical activities; candidate of pedagogical sciences; chairman of the Educational and methodological council of Russian universities for library and information education

Moscow 



References

1. ГОСТ Р 7.0.60–2020. Национальный стандарт Российской Федерации. Система стандартов по информации, библиотечному и издательскому делу. Издания. Основные виды. Термины и определения (утв. Приказом Росстандарта от 18.09.2020 N 655-ст). Режим доступа: https://rags.ru/gosts/gost/73942/.

2. Клюев В. К. Библиотечно-информационное образование: поиск новых решений // Культура и образование. 2011. № 1. С. 35–37.

3. Клюев В. К. Новые задачи вузовского педагогического сообщества // Библиотековедение. 2013. № 1. С. 114–120.

4. Клюев В. К. Бакалавриат — магистратура: преемственность и профилизация подготовки // Науч. и техн. б-ки. 2011. № 12. С. 54–59.

5. Клюев В. К. Реализация новых образовательных стандартов: педагогическое и методическое обеспечение // Библиография. 2012. № 3. С. 109–115.

6. Клюев В. К. Какой быть учебной книге для профессионалов библиотечной отрасли? // Университет. книга. 2011. № 10. С. 55–57.

7. Клюев В. К. Концепции новых учебников для бакалавриата: обсудили и приняли // Библиотековедение. 2012. № 4. С. 123–126.

8. Клюев В. К. По каким учебникам, чему и кого готовить в бакалавриате // Библиография. 2013. № 1. С. 93–99.

9. Сукиасян Э. Р. Новые учебники издательства «Профессия» // Науч. и техн. б-ки. 2016. № 3. С. 92–94.

10. Сукиасян Э. Р. Новые учебники для бакалавров // Науч. и техн. б-ки. 2017. № 3. С. 89–95.

11. Захарчук Т. В. Уникальная серия учебников // Современная б-ка. 2017. № 8. С. 34–35.


Review

For citations:


Klyuev V.K. Textbook in the system of library bachelors training. Bibliography and Bibliology. 2021;(3):109-115. (In Russ.)

Views: 146


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2411-2305 (Print)